فال

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

چشم انداز فردا

چشم انداز فردا
 

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاريخ یکشنبه پانزدهم آبان 1390 توسط دانیال حامی
کنسرت گیلکی - آذری شیدا نوازان
نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و پنجم مهر 1390 توسط دانیال حامی



Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 اساس موسیقی ایرانی برپایه ردیف و بداهه نوازی است که فقط از عهده نوازندگان چیره دست و ردیف نوازان موسیقی ایرانی به عمل می آید. با توجه به همین موضوع موسسه چشم انداز فردا با سابقه فعالیت از سال 81 در برگزاری برنامه های فرهنگی هنری  جهت ارج نهادن به فرهنگ موسیقی غنی ایرانی با دعوت از 2 استاد پیشکسوت و به نام کشور مسعود حبیبی و هادی منتظری اقدام به برگزاری یکی از وزین ترین کنسرت های سال در رشت نموده است و این برنامه را به علاقمندان ساز کمانچه و دف و جوانانی که به دنبال کشف و درک عمیق موسیقی ایرانی هستند،تقدیم می کند. مسلما حضور علاقه مندان موسیقی اصیل و وزین ایرانی موجب دلگرمی برگزارکنندگان و استمرار اجراهای اینچنینی در شهر عزیزمان خواهد بودتا همواره حق انتخاب بهترین اجراها برای همشهریان فرهنگ دوستمان موجود باشد.

 در ادامه با مختصزی از فعالیتهای این اساتید آشنا خواهیم شد.

مسعود حبیبی:

  در سال ١٣٤٠ در کرمانشاه متولد شد. از اوان کودکی به موسیقی علاقه فراوانی داشت و در سن ١٢ سالگی به فراگیری پیانو پرداخت.در سال ١٣٥۶ به رادیو و تلویزیون کرمانشاه جهت همکاری با ارکستر دعوت شد و در سال ١٣۶٧ به رادیو و تلویزیون تهران دعوت شد. از سال ١٣۶٧ تا کنون حاصل فعالیت های وی شرکت در بیش از نهصد آهنگ تولیدی صدا و سیما بوده است. وی در بیش از ٣٠ موسیقی متن فیلم از جمله موسیقی فیلم امام علی (فرهاد فخرالدینی)٬ تنهاترین سردار (مجید انتظامی) و امام رضا (بابک بیات) شرکت داشته است. مسعود حبیبی تاکنون چندین کنسرت با ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی و فریدون ناصری اجرا کرده است و با گروه های عارف (مشکاتیان)، نوا (دل نوازی)، صبا (فرهادپور) و بیدل (ذوالفنون) نیز همکاری داشته است. مسعود حبیبی به منظور اشاعه موسیقی ایرانی کنسرت های متعددی در ایران، چین، مالزی، آلمان، هلند، سوئیس، فرانسه، دانمارک، اتریش، اسپانیا، یونان، قبرس و کانادا اجرا کرده است. از فعالیت های ایشان در زمینه نوازندگی دف نوشتن چهار کتاب می باشد. از کارهای ارزشمند ایشان می توان به ابداع دف با پوست مصنوعی اشاره کرد که مشکلات فراوانی را که در اجرای کنسرت دف با پوست طبیعی داشته را بر طرف نموده است. از کارهای ایشان که به صورت کاست منتشر شده می توان از کوچ عاشقان، زورق مهتاب، عطر سوسن، هنگام، بوی بهشت و ایران زمین نام برد.

 

هادی منتظری :

  هادی منتظری در سال 1334 در کرمانشاه متولد شد و به واسطه ی علاقه ای که به موسیقی داشت از همان اوایل کودکی هر جا که صدایی یا نوایی از موسیقی سنتی ایران به گوشش می رسید بی اختیار بدان سو کشیده میشد و تا پایان آن به نوا گوش می سپرد تا اینکه خودش عاقبت ساز را بدست گرفت و نزد نوازنده چیره دستی به نام محمود مرآتی شروع به فراگیری موسیقی نمود. منتظری پس از دریافت دیپلم به دانشکده هنرهای زیبا می رود و در رشته موسیقی سنتی ایران به طور علمی و عملی مشغول تحصیل می گردد و از وجود اساتید بزرگی چون نورعلی خان برومند، جواد معروفی، دکتر برکشلی، دکتر مسعودیه، استاد احمد پژمان، استاد علی تجویدی، دکتر داریوش صفوت، محمدرضا لطفی، علی اصغر بهاری و محمدرضا شجریان بهره ها می گیرد و پایه ی موسیقی خود را بواسطه ی این بزرگان محکم می کند. وی در مرکز حفظ و اشاعه مشغول تدریس بوده و کارمند رسمی مرکز سرود نیز می باشد و با صدا و سیما بعنوان نوازنده و آهنگساز همکاری دارد. منتظری برای شناساندن موسیقی سنتی ایران همراه با گروه مسافرتهایی به کشورهای خارج نموده است. وی جزو نوازنده هایی است که امید موسیقی سنتی ایران در آینده می باشد.
از جمله آثار هنری ایشان تمامی آثار گروه شیدا به خوانندگی استاد محمدرضا شجریان، استاد شهرام ناظری، استاد صدیق تعریف، استاد هنگامه اخوان، استاد سیما بینا
،آهنگسازی و کنسرتهای متعدد در داخل و خارج از کشور و ...

 

 


نوشته شده در تاريخ جمعه بیست و دوم مهر 1390 توسط دانیال حامی

به طور كلي موسيقي ايران از ديدگاه برخي از موسيقدانهاي ايراني به دو نوع تقسيم مي شود: يكي موسيقي عاميانه كه شامل موسيقي رديف دستگاهي ، موسيقي نواحي مختلف ايران و موسيقي مذهبي و آييني است ، و دوم موسيقي هنري كه شامل موسيقي كلاسيك بين المللي و موسيقي ملي است . اما اين نگاه ، نظر موسيقي شناسان قرن نوزدهم اروپاست كه موسيقي را به دو دسته تقسيم مي كرده اند: موسيقي عاميانه شفاهي كه بيشتر از شرق به اروپا رفته است، كه آن موسيقي پس از قرن 14 و 15 مكتوب شد و در قرن 16 يعني دوره رنسانس ، باخ آن را به موسيقي هنري تبديل كرد و نوع دوم موسيقي ، موسيقي هنري است . به دليل اين تقسيم بندي ، غرب موسيقي فرهنگهاي ديگر را به دليل شفاهي بودن هارموني نداشتن و ... عاميانه تلقي مي كند و هنري نمي داند . در حالي كه از نظر علم اتنوموزيكولوژي اين نظر قابل قبول نيست . زيرا موسيقي بسياري از نقاط مختلف ايران ويژگيهاي زيبا و هنري دارد كه كاملاً بر همه روشن است.

موسيقي ايراني مي تواند از لحاظ مختلف تقسيم شود:

از لحاظ جغرافيايي : موسيقي نقاط مختلف ايران .

از لحاظ تاريخي : دوره هاي مختلف موسيقي

از لحاظ ارزشي : بد و خوب بودن موسيقي ، در هر مكان و هر دوره اي

از لحاظ فلسفي : تقسيم موسيقي آن طور كه هست ، هنري و عامه پسند .

از لحاظ علمي : شامل علم نظري و علم عملي موسيقي .

از لحاظ كاربردي : كاربردهاي متفاوت موسيقي مثل موسيقي فيلم ، كودك و ...

از لحاظ آموزشي : انواع روشهاي آموزش موسيقي .

مشخصه عکس بالا: (Ancient Iranians attached great importance to music and poetry, like today. Post Sassanid era silver plate. 7th century. The British Museum.()


نوشته شده در تاريخ پنجشنبه بیست و ششم خرداد 1390 توسط دانیال حامی

نوید افقه فراگیری سازتمبک را از سال ۱۳۶۲ در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی نزد محمود فرهمند بافی آغاز نمود و طی دوره های مختلف از تجربیات ایشان بهره مند شد.ایشان همچنین استاد تار و سه تار بوده و دروس هارمونی،کنترپوان، ارکستراسیون و سبک شناسی را در محضر کامبیز روشن روان فرا گرفته است و تجربه اجرای کنسرتهای متعددی در داخل و خارج از کشور را در کارنامه خود دارد. نوید افقه با گروه های مختلفی از جمله سروش، فرامرز پایور،دالاهو، آئینه و مسیحا، گروه عارف و بسایری دیگر از گروه ها همکاری داشته است. وی تاکنون سه نمونه تمبک با صدادهی و تکنیک اجرایی متفاوت طراحی نموده است و هم اکنون مدیر آموزشگاه موسیقی داروک در شیراز است و در آنجا به تحقیق و تدریس مشغول است.آوای خیال، پیدایش ، معبد پیکره‌های چوبی، شرح پریشانی، نغمه ی ساز ضربه آغاز، سیاه مشق، سیاوشانه، سفر عثرت، آب نان آواز از جمله آلبوم‌های منتشر شده نوید افقه هستند.


نوشته شده در تاريخ پنجشنبه پنجم خرداد 1390 توسط دانیال حامی

این دوره از کلاس ها به همت موسسه فرهنگی و هنری چشم انداز فردا و با تهیه کنندگی اقای فرید فرضیایی ریاست محترم موسسه ، برگزار می گردد.

در این دوره مبانی ساختاری و تکنیک های نوارندگی تنبک بررسی می گردد.

شامل:

          کارگاه درک ریتم

          تجربیاتی در ساز شناسی تنبک

          مبانی ساختار گرایی نوارندگی تنبک

          و شناخت موضوع تکنیک و اهمیت ان درنوازندگی.

 

علاقه مندان برای شرکت در این دوره از کارگاه ها می توانند با شماره های ریر تماس حاصل فرمایند.

0131-7230869

0131-7223052

6760 143 0911


نوشته شده در تاريخ پنجشنبه پنجم خرداد 1390 توسط دانیال حامی
 
نوشته شده در تاريخ پنجشنبه پنجم خرداد 1390 توسط دانیال حامی

نوشته شده در تاريخ پنجشنبه پنجم خرداد 1390 توسط دانیال حامی

نوشته شده در تاريخ پنجشنبه پنجم خرداد 1390 توسط دانیال حامی

نوشته شده در تاريخ پنجشنبه پنجم خرداد 1390 توسط دانیال حامی

نوشته شده در تاريخ پنجشنبه پنجم خرداد 1390 توسط دانیال حامی

dhttp://www.pic.iran-forum.ir/images/gkj1a7tp5ytyniink0b3.jpg

d


نوشته شده در تاريخ پنجشنبه پنجم خرداد 1390 توسط دانیال حامی

Description: http://www.pic.iran-forum.ir/images/2ryds5tj9x2vvw44n18.jpg

 

 


نوشته شده در تاريخ پنجشنبه دوم اردیبهشت 1389 توسط دانیال حامی

به زودی گارگاه گذاره های تنبک نوازی با تدریس استاد نوید افقه در رشت بر گزار می شود.

این دوره از کلاس ها به همت موسسه فرهنگی و هنری چشم انداز فردا و با تهیه کنندگی اقای فرید فرضیایی ریاست محترم موسسه ، برگزار می گردد.

در این دوره مبانی ساختاری و تکنیک های نوارندگی تنبک بررسی می گردد.

شامل: کارگاه درک ریتم

          تجربیاتی در ساز شناسی تنبک

          مبانی ساختار گرایی نوارندگی تنبک

          و شناخت موضوع تکنیک و اهمیت ان در نوازندگی.

 

علاقه مندان برای شرکت در این دوره از کارگاه ها می توانند با شماره های ریر تماس حاصل فرمایند.

0131-7230869

0131-7223052

6760 143 0911

              


نوشته شده در تاريخ دوشنبه سی ام فروردین 1389 توسط دانیال حامی

در این دوره  نیز هنرجویان برتر موسسه ضمن اجرای اموخته ها و استعداد های خود، به هنر مندی خواهند پرداخت.

که در واقع نشان گر توانایی اساتیدشان می باشد. این کنسرت عصر روز جمعه 3 اردیبهشت ماه 1389 برگزار می گردد.    

                                                    


نوشته شده در تاريخ پنجشنبه بیست و ششم فروردین 1389 توسط دانیال حامی

با نزدیک شدن به روز های پایانی سال 88 هفت سین چشم انداز چبده شد!

چشم انداز با ارزوی روزها و لحظات خوش برای تمامی هموطنان، سالی سرشار از خیر و برکت برای تمامی هموطنان ارزو مند است!


پیشاپیش نوروزتان پیروز باد


نوشته شده در تاريخ سه شنبه سوم فروردین 1389 توسط دانیال حامی

هفت‌سین سفره‌ای است که ایرانیان هنگام نوروز می‌آرایند.
آنچه که در این سفره قرار می‌گیرد، باید دارای پنج ویژگی زیر باشد:

1. پارسی باشد؛
2. با بند واژهٔ «س» آغاز شود؛
3. ریشهٔ گیاهی داشته باشد؛
4. خوردنی باشد؛
5. اسم مرکب نباشد.نام آنها از واژههای ترکیبی ( مانند سبزیپلو، سیر ترشی، سیب زمینی و مانند آنها) ساخته نشده باشد.؛



با نگرش به آنچه که آمد،شگفتی بزرگیست که در بیست میلیون واژه های پارسی، نمیتوان هشتمی را برای هفت سین های نوروزی پیدا کرد که دارای این پنج ویژگی باشند.بنابراین هر آنچه که دارای این ویژگی‌ها نباشد - اگر چه با بندواژهٔ «س» هم آغاز شده باشد - نمی‌توان جزء هفت سین به حسابش آورد.

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دوشنبه پنجم بهمن 1388 توسط دانیال حامی

تاریخ این مصاحبه مربوط به 6 مرداد ماه 1387 است!

"فريدون پورضا" فولكلوريست و پژوهشگر مشهور گيلاني از موسيقي كنوني گيلان به تلاري (تالاري) خوش هوا بي‌آب و دانه ياد مي‌كند.


در پي تماس تلفني با استاد و گفت وگو با ايشان، بالاخره براي ساعت يك بعدازظهر روزي از روزهاي مرداد تعيين وقت كرد و ما را به‌خانه‌اش فراخواند.


هوا به شدت گرم و شرجي و به قولي "برنج پزون" بود كه گروه خبري ايرنا به سمت گلسار (يكي از خيابان‌هاي رشت) به هدف ديدار و گفت و گو با استاد راهي منزل وي شد.


نوشته‌هاي آدرس را يكي يكي طي كرديم و به آخرين بخش آدرس رسيديم ، اما منزل را نمي‌يافتيم و تاثرانگيز اينكه از هركس مي‌پرسيديم خانه دوست كجاست؟ نگفتند به ما:
" نرسيده به درخت ،
كوچه باغي است كه از خواب خدا سبزتر است ، و در آن عشق به اندازه پرهاي صداقت آبي است. "
به آدرس خود اعتماد كرديم و جستيم ...


مقابل دري طوسي رنگ ايستاديم زنگ را فشرديم تا بپرسيم كه آيا همين خانه است، برق نبود.

لينك خبر ‌:

http://www2.irna.ir/fa/news/view/line-14/8705064795130851.htm


 منبع : ايرنا




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه پنجم دی 1388 توسط دانیال حامی

مقدمه

استان گیلان یکی از غنی ترین گنجینه های فرهنگ موسیقی را داراست. این گنجینه غنی فرهنگ موسیقی، بر نقاط مختلف گیلان چه از نظر تنوع آوازها و چه از لحاظ خصوصیات ملودی و ریتم از سبک های متفاوتی برخوردارند و این تفاوت سبک بخصوص بین موسیقی مردم تالش با موسیقی محلی مناطق دیلمان و اسپیلی و سایر نواحی گیلان به چشم می خورد.

آهنگ های گیلان از طبیعت الهام گرفته اند و غالبا به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده اند.

ابونصر فارابی نیز در کتاب « الموسیقی» از تنبور گیلانی نام برده است:

« ... شیوه کوک کردن تنبور گیلانی از شیوه کوک خراسانیان جداست.»

 

ویژگی های موسیقی گیلان

تقسیم بندی ترانه های عامیانه گیلان

ساختمان ترانه های عامیانه گیلان را به 3 نوع تقسیم کرده اند:

نوع اول آهنگهایی که ساختمان آنها از چند جمله کوتاه ؛ هم قرینه و متوازن تشکیل شده و بیشتر ترانه های محلی گیلان را شامل می شود. شکل و ساختمان این نوع ترانه ها به صورت نمی طی جملات بعدی اندکی گسترش می یابد و بعد به صورت برگردان از نو نمودار می شود.

نوع دوم ترانه های عامیانه از نظر ساختمان و جمله بندی و وزن وسیع تر از انواع دیگر است و بی شباهت به موسیقی کلاسیک و آوازی ایران نیست و از جمله روش توسعه و گسترش آهنگ ها و نیز وزن و ریتم آنها، برخی از خصوصیات آوازها و دستگاهها را به خاطر می آورد.

نوع سوم آهنگ های رقص است که فاقد کلام می باشد و معمولاً طی مراسمی همراه با رقص اجرا می شود.
نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و دوم آذر 1388 توسط دانیال حامی

سال ها بود که استاد بزرگ سنتور و موسیقی ایران استاد « فرامرز پایور» در بستر بیماری بود و پس از سکته ای که از سال 78 داشتند نیمی از بدنش فلج بوده و به سختی روزگار را پشت سر می گذاشتند می دانم که نگاه های عاشقانه ی استاد به سنتورش و از اینکه نمی توانستند گیسوان سازشان را بنوازند ، بسیار برایشان دردآور تر از بیماریشان بود . چگونه می توان سال ها نواخت و سال ها به سازی اینگونه نگاه کرد ؟! آری نمی توان درک کرد ، چرا که هیچ کدام از ما به جای ایشان نبوده ایم.

 دربار ه ی زندگی هنری ایشان باید بگویم که از شاگردان استاد صبا بودند و گروه اساتید و گروه پایور را سال ها سرپرستی کرده و کنسرت های زیادی در ایران و خارج از ایران با استادان بزرگ اجرا کردند. پس از دورانی که موسیقی تنها در رادیو و به شکل ارکسترهای رادیو اجرا می شد ، استاد پایور موسیقی ایرانی را به شیوه ی امروزی هدایت می کردند و در زنده نگه داشتن ردیف های موسیقی ما نقش مهمی داشتند .

بی گمان نه تنها سنتورنوازان امروز که حتی سنتور ، خود را مدیون این بزرگمرد می داند . او به سنتور رنگی تازه و جاودانه بخشید.

هم دوره ای های ما که که امروزه موسیقی کار می کنند ، مانند من ، بسیار با ساخته های ایشان آشنا ییم و روزها و شب های زیادی را به عشق شنیدن این نواها گذرانده ایم.

می دانم که ایشان آسوده در خاک خفته اند و و از رنج و دردها به دورند ، به دوستان گذشته ی خود پیوسته اند . او بی گمان در کنار صبا ، تجویدی ، عبادی ، بنان ، مشکاتیان و دیگران شاد خواهد بود.

 روحش شاد.


منبع: مستان همای


نوشته شده در تاريخ دوشنبه دوم آذر 1388 توسط دانیال حامی
از این تاریخ وبلاگ موسسه فرهنگی هنری چشم انداز فردا به صورت رسمی اغاز به فعالیت میکند!

اساتید محترم یا هنرجویان می توانند مطالب مرتبط با موضوع را با مدیر وبلاگ و یا مدریت محترم موسسه در میان گذاشته و با نام خود در وبلاگ ثبت کنند!

معرفی کلیه اساتید موسسه هم در بخش مربوطه انجام شده برای مشاهده از قسمت معرفی اساتید یا به بخش ساز مربوطه مراجعه کنید!

با تشکر از حضور شما

منتظر نظرات گرمتون هستیم!


نوشته شده در تاريخ دوشنبه دوم آذر 1388 توسط دانیال حامی
  این برنامه عصر روز جمعه 22 ابان ماه با اجرای هنرجویان این موسسه در سالن بهزیستی برگزار شد. در این برنامه هنرجویان موفق در غالب اجراهای گروهی و تک نوازی به روی سن امدند. از ان جمله به اجرای گروه سه تار ، سنتور ،سازهای کوبه ای و ارف می توان اشاره کرد. تک نواز ها هم با سازهای گیتار و ارگ توانمندی های خود را نشان دادند. این برنامه دومین اجرای تجربی هنرجویان موسسه بود که نشانگر توانایی های اساتید این موسسه و هنرجویان ان داشت! در پایان از هنرجویان موفق با لوح های تقدیر قدردانی به  عمل امد.

نوشته شده در تاريخ دوشنبه دوم آذر 1388 توسط دانیال حامی

 

کمانچه

نام استاد:        شروان احمدزاده

متولد:               1349

مدرک تحصیلی:      کارشناس موسیقی فارغ التحصیل  دانشگاه هنر

- کارشناس موسیقی ایرانی با ساز تخصصی کمانچه

سابقه تدریس:    از سال 68 تاکنون

 

l اساتیدی که نزد آنها آموزش دیده اند:

هادی منظری ممتازی پیانو

 

l شیوه تدریس ، سبک و منبع آموزشی :

کمانچه از کتاب ویلن اول و دوم هنرستان،بعد روی قطعات و ردیف میرزا عبدالله

آکاردئون نزد آقای حسب-ممتازی. عود: کتاب نریمان- ردیف و قطعات تنظیم شده برای عود

l خلاصه ای از بیوگرافی فعالیتها :

عضو شورای موسیقی صدا و سیما مرکز گیلان- نوازنده سازهای زهی آرشه ای و زهی مضرابی تولید موسیقی صدا و سیما- تنظیم کننده- صدابردار و متخصص کارکردن با نرم افزارهای موسیقی روز در کامپیوتر-و دیگر وسائل مورد نیاز در ضبط موسیقی دیجیتال اعم از کنترولرها هاردیک رکوردر- مولتی تراکت رکوردر- و میکس مسترینگ قطعات موسیقی و ...

l آنچه هنرجو لازم است در ابتدا بداند (از نظر مدرس ):

هنرجو باید دارای قدرت سرایش به زبانی باید حداقل یک قطعه ساده موسیقی را بتواند واضح بخواند به زبان موسیقی فالش نخواند و درک موسیقی اش بالا باشد


نوشته شده در تاريخ دوشنبه دوم آذر 1388 توسط دانیال حامی

ویولن کلاسیک

نام استاد:    مسیح فریدون زاده

متولد سال:     1359

مدرک تحصیلی:   لیسانس ریاضی محض

سابقه تدریس:     8 سال

اساتیدی که نزد آنها آموزش دیده اند: l

خانم لعیا اعتمادی شاگرد اول استاد سیاوش ظهرالدینی،خانم دکتر ستاره بهشتی دکترای ویلن و آلتو از امریکا

 

شیوه تدریس ، سبک و منبع آموزشی :l

متد سوزوکی برای کودکان

دوره تدریس بزرگسال(ابتدایی،متوسطه،عالی)

 

خلاصه ای از بیو گرافی فعالیتها:l

اجرای کنسرتهای متعدد در سطح کشور

اجرای کنسرت ارکستر کلاسیک گیلان در تالار وحدت

سولیست ارکستر ملی رودسر

 

ویژگی های ساز :l

ویلن سازی است غربی اما بخاطر خصوصیت ویژه و منحصر بفردش در تمام دنیا بومی همان کشور شده است.

 

آ نچه هنرجو لازم است در ابتدا بداند (از نظر مدرس ):l

در تصمیم خود راسخ باشد حتما"ویولونیست خوبی می شود و لذت خواهد برد.


نوشته شده در تاريخ دوشنبه دوم آذر 1388 توسط دانیال حامی

ویولن کلاسیک

نام استاد: حمید نزهت شعار

متولد سال :1351

سابقه تدریس :از سال 1373 تاکنون به صورت مستمر

مدرک تحصیلی :

 l خلاصه ای از بیو گرافی فعالیتها:

متعدد

 

lاساتیدی که نزد آنها آموزش دیده اند :

اساتید متعدد

 

 lشیوه تدریس سبک و منبع آموزشی :

متد پایه LE violon   همراه آهنگ های آسان برای ویولن

Suzuri  همراه آهنگ های آسان برای ویولن

و...

 

 lویژگی های ساز ویولن :

زهی آشیرایی

 

 

l آنچه که هنرجو در ابتدا لازم است بداند (از نظر مدرس):

اینک علم ، کو مرد عمل؟


نوشته شده در تاريخ دوشنبه دوم آذر 1388 توسط دانیال حامی

ویولن

نام استاد:    غلامرضا امانی

متولد:    1314

مدرک تحصیلی:    فوق دیپلم هنر

سابقه تدریس:    از سال 1340

 

l اساتیدی که نزد آنها آموزش دیده اند:

آقای احمد امانی- یروان مارتی اوسیان -عیسی یزدانفر در ترومبون نوازی-ابوالقاسم رزقجو(سه تار،تار و دف)و مدت 8 سال خدمت استاد رحمت الله بدیعی در تهران نوازنده قره نی و ویلن. مدتی بعد ،نزد ولی الله البرز،مقدمات موسیقی را فرا گرفت. مصطفیکسروی- یوسف زاده و فرزانـه .

 

lشیوه تدریس ، سبک و منبع آموزشی :

بنظر بنده بهترین منابع آموزش ویلن در موسیقی سنتی همان کتابهای هنرستان موسیقی تالیف استاد روح الله خالقی که اتودهای آموزشی جالبی داشته برای توجیح هنرجویان ویلن بهترین وسیله می باشد . ضمنا" کتابــهای ابوالحسـن صبا و ردیف های منوچهر لشکری و

محتویات آهنگهای چاپ شده بهترین وسیله  پیشرفت می باشد. بنظر بنده هر استادی باید ذخیره های علمی استادان قبلی خود را داشته باشد.

 

lخلاصه ای از بیوگرافی فعالیتها:

نواختن فلوت در اجرای کنسرت استاد بنان در سال 38  ، در سال 39 ، امانی به سرپرستی بخش موسیقی رادیو رشت برگزیده شد  و برای اعتلای بیشتر موسیقی اصیل بومی ، کوشش کرد . در سال 41 ، همراه بهمن فرخی در حاشیه مزارع برنج روستای لاله دشت ، با الهام از فضای سرسبز آنجا ، ترانه" گول بیجار سر " را ساخت و ساخت آهنگهای ذیل: 

بهار گیلان ، صدای کرجی بان ، گولمار ، گول بیجارسر ، شب مهتاب ، بنفشه گول ، تی گول گول پیرهن ، دلواپسی نارم ، باباخان تیر کمان بزه ، تی عید تره مبارک ، خوش خبر، خواستگاری ، گول آفتابگردان ، طاووس ، بیجار سر ، بهار بهارا یار ، حصیر باف ، افسونگر ، پرستو ، دختر خزر ، مرغ توفان ، دختر چشمه ، همچنین تنظیم و آرانژمان ترانه ها به شرح زیر : تونگ طلا ، باد بهاری

 

lویژگی های ساز :

بنظر بنده ساز ویلن و کمانچه سخت ترین و بهترین وسیله برای نواختن آهنگها می باشد اگر در ارکستری ویلن نباشد سوت و کور و ارکستر هماهنگی های لازم را در ارکستر های سنتی ندارد. پس در ارکستر های سنتی ویلن یا کمانچه حتما"باید باشد.

 

lآنچه هنرجو لازم است در ابتدا بداند (از نظر مدرس ):

پس از فراگیری نزد استاد ،در خلوت خود با تمرین های مکرر آن درس را یاد گرفته و پس ازآن درس جدیـدی را نوبت به نوبت فراگیـری کرده تا خود را جلو برده و خیـال استادش را راحت کند در آموزش ویلن بنظر بنده از بی تمرینی شاگرد فقط استاد از همه بیشتر رنج می برد.


نوشته شده در تاريخ دوشنبه دوم آذر 1388 توسط دانیال حامی

نی

نام استاد:    غلامرضا  ورعی

متولد:     1330

مدرک تحصیلی:     فوق دیپلم رشته هنر

 سابقه تدریس:     از سال 1355

l اساتیدی که نزد آنها آموزش دیده اند:

استاد کیانی نژاد و در کنار استاد از ردیف نوازی استاد بی همتا (حسن کسائی)

lشیوه تدریس ، سبک و منبع آموزشی :

شیوه تدریس مثل سایر اساتید و لی بیشتر از کتاب شیوه نی نوازی و ردیف موسیقی سنتی ایران ویژه نی نوازان ((راست کوک ،چپ کوک ))تدوین و اجرای آقای کیانی نژاد تدریس می کنم .

l خلاصه ای از بیوگرافی فعالیتها :

از دوران کودکی  به موسیقی علاقمند بودم . در دوران ابتدائی فلوت میزدم بعد از مدتی به ساز « نی » رو آوردم لوله های ساده نیزار را می چیدم نی می ساختم . در مسابقات هنری دانش آموزی شرکت کردم و برای اولین بار به اردوی را مسر اعزام شدم همین اردو باعث شد که در مسیر صحیح قرار گیرم و با نوازندگان سراسر کشور آشنا شدم بعد بنا به دعوت رادیو تلویزیون گیلان در کارگاه موسیقی کودکان و نوجوانان که به سرپرستی زنده یاد عبدالله ملت پرست اداره می شد، مشغول به تدریس شدم .

در سال 1355 در مسابقات آزمون باربد که  زیر نظر اساتید آقایان علی تجویدی ،دکتر برکشلی و دکتر صفوت و نور علی خان برومند اداره می شد شرکت نمودم و برنده جایزه شدم و در سال 1356 بنا به دعوت کارگاه  موسیقی گروه موسیقی عشاق گیلان را تشکیل دادیم . و فعالیت هنری را شروع کردم مدت 18 سال با گروه کار کردم و کنسرت های متعددی بمناسبت ها اجراء نمودم و بعد از آن کنسرت هایی در داخل و خارج از کشور . از طریق رایزنی جمهوری اسلامی در کشور ترکیه و پاکو در سال 1375 بنا به دعوت حوزه هنری تهران برای جشنواره در فستیوال بین المللی فولکلور ملل مختلف که در کشور کانادا برگزار شده بود شرکت نمودم و موفق به دریافت دیپلم افتخار از مرکز فرهنگ و هنر بین المللی کانادا شدم و سال 1385 و 1386 از طریق فرهنگسرای نیاورا ن دعوت به جشنواره کاسپین در کشور قزاقستان و سال بعد به هنگ کنگ شرکت نموده و موفق به دریافت دیپلم افتخار شدم .

ماحصل این فعالیتها : تعدادی نوا ر کاست موسیقی میباشد . 1. میرزا کوچک خان 2. سیری در مقام شور 3. بانک شباویز 4. امیر کبیر 5. انتظار 6. سبز آواز 7. اشک وارش

8. ونگاونگ . در حال حاضر در آموزشگاه های موسیقی و تدریس خصوصی مشغول به تدریس هستم .

 

l ویژگی های ساز :

نی قدیمی ترین آلت موسیقی است که از قرنها قبل در مما لک مختلف روی زمین به اشکال مختلف ساخته شده است که در ایران سابقه تاریخی کهنی دارد . نی طبیعی ترین ساز بشر است . صدای نی مطلوب و شیرین و دلپذیر و پخته و گرم است.  نی ، یادگار خاطرات گذشته است . کاملترین نوع را در ایران «نی هفت بند »» گویند که در عین سادگی عالمی از لطف و زیباییست . ساختمان نی متشکل است از یک لوله استوانه ای از جنس نی که سراسر طول آن از هفت بند و شش گره تشکیل شده است به این دلیل این ساز را « نی هفت بند »» نیز گویند . نی به قطر های متفاوت از 5/1 تا 3 سانتیمتر و طولهای  مختلف حدود 30 تا 70 سانتیمتر ساخته شده است در تمام آنها روی لوله کمی در قسمت پایین 5 سوراخ در طرف جلو و یک سوراخ در قسمت عقب قرار گرفته و در یک یا دو انتهای نی روکشی برنجی با لوله کوتاه فلزی پوشانده است و لبه لوله در قسمت دهانی آن  قدری تیز است که میتواند لای دندانها قرار گیرد . ساز نی را نمیتوان کوک کرد یعنی مانند سازهای زهی نیست که با پیچاندن گوشی ها کوک کردن میسر باشد . بدین صورت نمیتوان آنرا با ساز دیگر منطبق کرد . اگرچه بخواهند از صوت نی در همنوازی ارکستر استفاده  کنند . ناگزیر نوازنده ساز باید تعدادی نی را با کوکهای مختلف در دسترس داشته باشد

 

l آنچه هنرجو لازم است در ابتدا بداند (از نظر مدرس ):

عشق و علاقه و ذوق و پشتکار


نوشته شده در تاريخ دوشنبه دوم آذر 1388 توسط دانیال حامی

نقاشی

نام استاد:    صدرالدین زنده رخ

متولد:   1352

مدرک تحصیلی:    دیپلم و کاردانی  هنر گرافیک و کاردانی هنرهای تجسمی ( عمومی)

و فارغ التحصیل رشته هنرهای عمومی از دانشکده تربیت معلم تهران در سال 1374

سابقه تدریس:   14 سال

l اساتیدی که نزد آنها آموزش دیده اند:

در طی این دوران نزد اساتید و بزرگان علم و هنر همچون استاد اجلی بنیانگذار سبک گلگشت در ایران ، استاد هادی پور از اساتید بزرگ خوشنویسی ،  استاد فلاح ، استاد مرتاض هجری ، استاد یحیی زاده و استاد لنجانی و حیدری در بخش گرافیک و مجسمه سازی واستاد صادقی در بخش مینیاتور و تذهیب.

 

l شیوه تدریس ، سبک و منبع آموزشی :

ابتدا دوره پایه و مقدماتی را در دو گروه کودکان و بزرگسالان با ایده ها و متد های خاص اینجانب همراه بوده که با ذهنیت و تخیلات هنرجو تلفیق گشته و سپس تکنیک و نوع طراحی و رنگ آمیزی را آموزش داده که در واقع هنرجو با استقلال ذهنی در ایجاد یک اثر زیبا و جذاب خواهد رسید . و در مراحل بالاتر شیوه کار تغییر پیدا می کند و بر حسب موضوعات طبقه بندی شده پیشروی خواهد شد . و در مراحل پیشرفته هنرجو خود شیوه و سبک کار را انتخاب کرده و تحت آموزش قرار می گیرد .

 

l خلاصه ای از بیوگرافی فعالیتها :

با گذراندن واحد های مختلف و کسب تجربه در بخش های طراحی و نقاشی در تکنیکهای مختلف و نقاشی ایرانی شامل نگارگری و مینیاتور در بخش خوشنویسی در محضر استادان بنام و فرهیخته در بخش عکاسی و مجسمه سازی ، نمایش ، همچنین در بخش موسیقی با ساز تخصصی سنتور دوره دیده و فعالیت داشته اند و در طی این دوران موفقیتهایی را نیز

 

 

کسب نمودند از جمله نفر اول مسابقات دانش آموزی در طراحی و طرح روی جلد و پوستر  و نفر برتر گرافیک در جشنـواره دانشجویی و برگزاری نمایشـگاه گروی نقاشی درتهران

و شرکت در سومین دوره  نمایشگاه  دو سالانه تهران و برگزاری نمایشگاه گروهی نقاشی در رشت در سال 1372 و در حال حاضر بعنوان دبیر هنر در مدارس رشت مشغول به تدریس می باشند...

 

l آنچه هنرجو لازم است در ابتدا بداند (از نظر مدرس ):

آموختن هنر نقاشی پرورش ذهن، نگاه عمیق بر واقعیات و قدرت انتخاب و تصمیم گیری و نوعی استقلال طلبی لمس کردن موفقیت از خلق یک اثر نوع و تازه است . .

و هنرجو باید بداند که برای  رسیدن به حد کمال باید مراحل مختلف را طی کند و کسب موفقیت ایده آل در طی یک مدت کوتاه  آموزش امکان پذیر نمی باشد . و همچنین باید احساس کند که در هر مرحله با یک شیوه و تجربه جدید آشنا می شود و در این بخش نقش  استاد و مدرس تاثیر فراوان دارد.


نوشته شده در تاريخ دوشنبه دوم آذر 1388 توسط دانیال حامی

نقاشی

نام استاد:    هنگامه گسکری

متولد:     1359  

مدرک تحصیلی :    دارای مدرک کارشناسی نقاشی عمومی از دانشکده هنر و معماری تهران

کسب مقامهای برتر ناحیه ،استان و کشور در مقطع هنرستان/چاپ اثر هنری در مسابقات فرهنگی ((بنمار)).

سابقه تدریس:    از سال 1381

 

l اساتیدی که نزد آنها آموزش دیده اند:

اساتید بسیار ماهر و توانایی از دوره هنرستان تا دانشکده و با تشکر از زحمات بی دریغشان خانمها : مسعودی ، مقدمی ، صادقی نجات ، عتیقه چی ، رسولی

آقایان : رسائل ، جعفری مذهب ، امین نظر ، سلماسی

l شیوه تدریس ، سبک و منبع آموزشی :

همانطور که معنای هنر به یک گفتار خلاصه نمی شود روش تدریس و آموزش هنر نیز با توجه به مرحله ای که هنرجو در آن قرار دارد متفاوت می باشد اما آنچه در اهمیت است تقویت روح ذهنی و بکارگیری قدرت عینی برای انجام آثار هنری است بدور از کپی و تقلید کردن .

l خلاصه ای از بیو گرافی فعالیتها :

برگزاری چندین نمایشگاه هنری انفرادی و گروهی درمجتمع فرهنگی هنری سردار جنگل،گالری شفق تهران ،مجتمع خاتم الانبیاء،و...

فعالیت تدریس هنری در مراکز هنرستان ،دبیرستان ،راهنمائی،دبستان و پیش دبستان

داور مسابقات فرهنگی ، هنری- داور مسابقات هنرهای تجسمی و..

l آنچه هنرجو لازم است در ابتدا بداند (از نظر مدرس ):

مسایل مختلفی می باشد ولی بیشتر از این جهت که هدف هنرجو از یادگیری چه خواهد بود مسیر راه را روشن تر می سازد مسائل تئوری ابتدائی لازمه ادامه می باشد توجه داشته باشیم هنگامی که هنرجویان برای یادگیری اقدام می نمایند بدون شک نیروی نهفته عشق به هنر در آنها زنده است و این احساس برای تکامل خواهد کرد .


نوشته شده در تاريخ دوشنبه دوم آذر 1388 توسط دانیال حامی

گیتار

نام استاد:  سعیده پاینده فرد

متولد سال :  1362

مدرک تحصیلی:   فوق دیپلم کامپیوتر

سابقه تدریس:  از سال 84

اساتیدی که نزد آنها آموزش دیده اند: l

استاد سهراب فلک انگیز

 

شیوه تدریس ، سبک و منبع آموزشی :l

سبکهای کلاسیک فلامنگو و پاپ که در هر سه سبک فوق ابتدا مسائل اولیه و آکادمیک موسیقی و نت آموزش داده می شود ، سپس برای سبک کلاسیک کتاب فلک انگیز متد جان میلز- آرپژهای جولیانی ، گام های سگوویا و یک رپرتوهار از دور های مختلف تدریس می شود.

برای سبک فلامنگو کتاب خوان مارتین ، پاکوپنیا ، خوآن سرانو ، سابیکاس و آثار پاکودلوچیا و ...

برای سبک پاپ آکوردها و شیوه خواندن گیتار را آموزش می دهم.

 

خلاصه ای از بیو گرافی فعالیتها:l

شرکت در همایش های هنرجویی و اجرا در ارکستر گیتار معاصر ، اجرا در گروه هنری بیداد ،... و همچنین در سال 86 نزد استاد فرزاد دانشمند و استاد سیمون آیوازیان رفته و در آزمون مربیگری شرکت کرده و مجوز تدریس در رشته گیتار کلاسیک و فلامنگو را گرفتم .


نوشته شده در تاريخ دوشنبه دوم آذر 1388 توسط دانیال حامی

 

گیتار

 

نام استاد:    سیامک عربانی

متولد سال:       1353

مدرک تحصیلی:     عمران

سابقه تدریس:      14 سال

 

اساتیدی که نزد آنها آموزش دیده اند: l

استاد سهراب فلک انگیز-استاد فیروز ویسانلو.البته از سال 69 به صورت خودآموز بوده به دلیل نبود فضای مناسب

 

شیوه تدریس ، سبک و منبع آموزشی :l

سبکهای کلاسیک فلامنگو و پاپ که در هــر سه سبک فوق ابتدا مسائل اولیه و آکادمیک موسیقی و نت آموزش داده می شود.سپس برای سبک کلاسیک کتابهای آقای فلک انگیز- متد جیسون ولــدرون-کارکاسی و کاردلی و آرپژهای جــولیانی و گــام های سگویا که در مدارس معتبر دنیا تدریس می شوند و برای سبک فلامنگو کتاب خوان مارتین و متد پاکونپیا و ... و برای سبک پاپ متد خودم و سپس آکوردها و شیوه خواندن با گیتار و خوانندگی

 

خلاصه ای از بیو گرافی فعالیتها:l

کنسرت های متعدد در سالهای 72 و سپس کنسرت گیتار کلاسیک آنسامبل گیتار در سال 87 و جمع آوری و نگارش متد و گذاشتن همایشهایی بــــرای هنرجویان و اجـــرای قطعات از هنرجــویان مبتدی و کــودک و بزرگسال و ضمنا"در اولین جشنواره مــوسیقی استان گیلان یکی از هنر جویانم مقام دوم گیتار کلاسیک استان گیلان را احراز نمود.

 

 

ویژگی های ساز :l

برای ساز گیتار به خاطر وسیع بودن و داشتن رپرتوار گسترده می توان به صورت گسترده استفاده کرد ضمنا"از گیتار اسپانیش یا اصطلاحا"کلاسیک از 3 سبک می توان بهره جست.

سبکهای کلاسیک که فقط اجـــــرا قطعات معروف و آکادمیک و دارای رپرتوار گسترده و گیتار فلامنگو سبک فالکلور اسپانیاست و سبک پاپ که زدن و خواندن و گرفتن آکوردها و خواندن به همراه زدن و ریتم است.

 

آ نچه هنرجو لازم است در ابتدا بداند (از نظر مدرس ):l

هر هنرجوی موسیقی باید بداند که هنر موسیقی ،هنر بسیار وسیع و پرزحمتی است و کسانی نتیجه می گیرند که اول عاشق موسیقی باشند و با پشتکار و فعالیت به نتیجه برسند.
.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
فال حافظقالب وبلاگقالب وبلاگگالری عکسفاگالری عکس آلامتو